همه‌چیز درباره‌ی گل بابا آدم

درمان افسردگی در نوجوانان و علایم ها

همه‌چیز درباره‌ی گل بابا آدم
فواید انگشتر طلا برای زنان
درمان افسردگی
دومین مطلب آزمایشی من
اولین مطالب آزمایشی من

همه‌چیز درباره‌ی گل بابا آدم

همه‌چیز درباره‌ی گل بابا آدم؛ انواع، خصوصیات و نکات کشت

بابا آدم با برگ‌هایی بزرگ و ارتفاع زیاد همیشه یکی از انتخاب‌های خاص‌پسندها است. این گیاه سبز و غول‌پیکر با برگ‌های قلبی یا پیکانی شکل از ریزوم‌های غده‌ای رشد می‌کند. این گیاه زینتی و آپارتمانی گونه‌های مختلفی دارد اما روش نگهداری و پرورش همه‌ی آن‌ها یکی است. در این مقاله، با اهمیت فرهنگی گیاه بابا آدم، روش‌های نگهداری و تکثیر و همچنین، اهمیت این گیاه در طب سنتی آشنا می‌شوید.

معرفی کوتاه از گل

آلوکازیا، گیاه بابا آدم یا گیاه گوش فیلی، یک گیاه آپارتمانی محبوب با برگ‌های بزرگ قلبی یا پیکانی شکل است که از ریزوم های غده‌ای شکل رشد می‌کند. این گیاه برای رشد به آب و هوای گرم و مرطوب نیاز دارد که شبیه زیستگاه بومی آن‌ها باشد. بنابراین، بهتر است آن را در داخل خانه و آپارتمان پرورش دهید. با‌این‌حال، برگ‌های بابا آدم‌ها برای انسان و حیوانات سمی است و در صورت داشتن حیوانات خانگی یا کودکان باید از نگهداری آن‌ها صرف‌نظر کنید. در ادامه، درباره‌ی خصوصیات بابا آدم، اهمیت فرهنگی و معانی نمادین آن می‌خوانید.

خصوصیات گیاه‌شناسی

بابا آدم، آلوکازیا، گیاه گوش فیلی یا گیاه ماسک آفریقایی به گیاهی سرسبز و آپارتمانی با برگ‌های بزرگ می‌گویند. نام علمی بابا آدم Alocasia spp است. این گیاه از خانواده‌ی شیپوریان محسوب می‌شود و یک گیاه علفی چند ساله است. ارتفاع بابا آدم بالغ بسته به گونه و واریته‌ی آن به ۶۰ سانتی‌متر تا ۳ متر و عرض آن هم به همین اندازه می‌رسد. این گیاه در نور غیرمستقیم خورشید و فضای روشن داخل خانه یا سایه‌ای در فضای باز رشد می‌کند. بابا آدم در بهار و تابستان بهترین رشد خود را دارد. این گیاه به ندرت گل می‌دهد اما اگر گل‌دهی داشته باشد، گل‌ها به رنگ زرد یا کرمی روشن هستند. این گیاه برای انسان و حیوانات خانگی سمی است.

انواع گل

نزدیک به ۱۰۰ گونه از آلوکازیا یا بابا آدم در سراسر جهان وجود دارد و تعداد بسیار زیادی از آن‌ها به عنوان گیاهان آپارتمانی نگهداری می‌شوند. در ادامه برخی از گونه‌ها و ارقام محبوب این گیاه را می‌خوانید:

  • آلوکازیا کوپریا یا رد سکرت: گیاهی به ارتفاع ۹۰ سانتی‌متر با برگ‌هایی به رنگ فلزی برنزی قرمز است.
  • بابا آدم یا گوش فیل آمازونی: گیاه پیوندی محبوب که برگ‌هایی به رنگ سبز تیره و رگه‌های سفید یا سبز روشن قابل و بزرگ دارد.
  • آلوکازیا یا گل بابا آدم خارجی: این رقم کوتاه‌قد از بابا آدم برگ‌های ژولیده با رگ‌برگ‌های سفید یا کرمی دارد.
  • بابا دم زبرینا: گونه‌ای شیک اما افسانه‌ای از بابا آدم که می‌تواند تا ۹۰ سانتی‌متر رشد کند. ساقه‌های این بابا آدم راه راه و گورخری هستند و باعث شده‌اند به گیاهی متمایز و خاص تبدیل شود.
  • آلوکازیا مخمل مشکی: گیاهی به رنگ سبز تیره و خیره‌کننده با رگ‌برگ‌های سفید است. این یک گیاه ارتفاق کمتری دارد و معمولا ارتفاع آن کمتر از ۴۵ سانتی‌متر باقی می‌ماند.
  • بابا آدم کوچک رقصنده: این واریته ساقه‌های زیبایی شبیه به یک رقصنده دارد و برگ‌های آن ریز هستند. برگ‌های این بابا آدم زیبا در زمستان می‌ریزند.

اهمیت فرهنگی گل

در فرهنگ‌های مختلف، آلوکازیا صرفا یک گیاه در حاشیه و پس‌زمینه‌ای نیست. استفاده از این گیاه در آیین‌ها و مراسم‌های مختلف مذهبی و فرهنگی فراتر از زیبایی‌شناسی آن است، فضای معنوی چنین مراسم‌هایی را تقویت می‌کند و شرکت‌کنندگان در این مراسم‌ها را غرق در یک حس عمیق‌تر از هدف مراسم می‌کند. این ارتباط با ریشه‌های فرهنگی و معنویت گواهی بر اهمیت ماندگار این گیاه است. به‌علاوه، انعطاف‌پذیری و سازگاری این گیاه با سبک‌های مختلف طراحی داخلی، آن را از دهه‌ی ۱۹۵۰ میلادی به یکی از گیاهان زینتی در خانه‌ها تبدیل کرده و به دکوراسیون مدرن حال و هوای قدیمی می‌بخشد.
منبع:دیجی کالا

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.